پرش به محتوا

کتاب غدیرشناسی و پاسخ به شبهات: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی ضحی
جزبدون خلاصۀ ویرایش
برچسب: ویرایش مبدأ ۲۰۱۷
جزبدون خلاصۀ ویرایش
برچسب: ویرایش مبدأ ۲۰۱۷
 
(۲۷۵ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
[[پرونده:غدیر-شناسی-و-پاسخ-به-شبهات.png|چپ|بی‌قاب]]
[[پرونده:غدیر-شناسی-و-پاسخ-به-شبهات.png|بندانگشتی|
<div style="text-align: justify; padding: 4px; line-height: 2.5; font-family: 'Gandom'; font-size: inherit;">
'''اسم کتاب: '''غدیر شناسی و پاسخ به شبهات</br>
'''نویسنده: ''' علی اصغر رضوانی</br>
'''مشخصات نشر: '''قم</br>
</div>
]]


==مقدمه==
«غدیر شناسی و پاسخ به شبهات» اثر علی اصغر رضوانی است که به تفصیل به موضوع ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام در آیات و روایات؛ خصوصا آیات و روایات مرتبط با واقعه غدیر خم، و برتری ایشان بر سایر صحابه پرداخته است؛ این کتاب به هدف خنثى‌کردن توطئه‌ها و پاسخگویى به شبهات دشمنان تالیف شده است.


<nowiki>'''«غدیر شناسی و پاسخ به شبهات»'''</nowiki> اثر علی اصغر رضوانی است که به تفصیل به موضوع ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام در آیات و روایات؛ خصوصا آیات و روایات مرتبط با واقعه غدیر خم، و برتری ایشان بر سایر صحابه پرداخته است؛ این کتاب به هدف خنثى‌کردن توطئه‌ها و پاسخگویى به شبهات دشمنان تالیف شده است.
== نویسنده ==
'''علی‌اصغر رضوانی''' (متولد ۱۳۴۱ش در شهر قم ) ، استاد در مرکز تخصصی مهدویت، حوزه علمیه قم و جامعة المصطفی العالمية و دارای تحصیلات حوزوی و صاحب تألیفات زیادی در رشته کلام و عقاید می باشد.


==آیه‌ای در متن خطبه غدیر ==
== تألیفات ==
آیه ۵۶ سوره مائده از جمله آیاتی است که در [[خطبه غدیر]] مورد استفاده قرار گرفته است. برخی محققان موقعیت آیه در رخداد غدیر را چنین توصیف کرده‌اند: با در نظر گرفتن اينكه غدير مراسم مفصلى در سه روز بوده، گذشته از آياتى كه مستقيماً در آن ايام نازل شده، آياتى هم براى بيان بيشتر شئون [[امامت]] و خلافتِ الهى در برابر رياست‏‌هاى شيطانىِ [[سقیفه]] به‌صورت استشهاد، اشاره و [[اقتباس]] در غدير آمده كه به‌صورت تفسيری در كلام پيامبر صلى الله عليه و آله تركيب شده و آيه مستقلاً ذكر نشده است.<ref>غدیر در قرآن، ج۲، ص۱۶۹.</ref>
از جمله آثار ایشان می توان به این موارد اشاره نمود:
{{TwoColumnContent
| محتوا = * اتحاد ملی و انسجام اسلامی در پرتو آموزه‌های غدیر
* غدیرشناسی و پاسخ به شبهات
* غدیر از آدم تا خاتم
* ره یافتگان به سوی غدیر
* غدیر در بیان صاحب غدیر
* آیات غدیر
* پیروان غدیر در گذر تاریخ
* پیام‌ها و هدایت‌ها در خطبه غدیر
* تجلی اهداف غدیر در عصر ظهور
* عوامل دوری مسلمانان از غدیر
* پیمان شکنان و وفاداران غدیر
* ضرورت غدیر
  }}


اين موارد ۶ آيه است كه يكى از آنها آيه ۵۶ سوره مائده است: {{قرآن|وَ مَنْ يتولى اللَّه وَ رَسُولَهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّه هُمُ الْغالِبُونَ|ترجمههر كس خدا و پيامبر او و كسانى را كه ايمان آورده‌اند ولىّ خود بداند [پيروز است، چرا كه‌] حزب خدا همان پيروزمندانند}}
== محتوای کتاب ==
مؤلف در بخش اول، به موضوع وحدت و ابعاد گوناگون آن در بین مسلمانان می‌پردازد. در حقیقت مفهوم «وحدت» آن است که با حفظ عقاید قطعى خود در مقابل دشمن مشترک موضع واحدى داشته و از او غافل نباشیم و این بدان معنا نیست که از بحث و گفتگوى علمى محض پرهیز کنیم، زیرا همه امور در حقیقت براى حفظ شریعت اسلامى است.


== آیه‌ای برای معرفی امامت و ولایت ==
نویسنده در ادامه به نقل اقوال علمای اهل تسنن درباره وحدت و نیز اقوال مستبصرین درباره شیعه اختصاص داده است. سپس به ارزش و اهمیت واقعه غدیر می‌پردازد. در بخش بعدی، به موضوع ضرورت تعیین جانشین برای پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله می‌پردازد. با توجه به علم غیب خداوند و رسولش از آینده و اینکه امت پس از پیامبر صلی الله عله و آله در مسائل گوناگونی دچار اختلاف و تفرقه می‌شوند، ضروت لطف الهی اقتضا می‌کند که پیامبر صلی الله علیه و آله جانشین شایسته‌ای را پس از خود تعیین کند تا مانع اختلافات شود و جامعه را در مسیر حقیقی خود پیش برد.
موقعیت آیه ۵۶ سوره مائده در [[خطبه غدیر]] از سوی برخی محققان چنین ترسیم شده است:  پيامبر صلی الله علیه و آله در قسمتی از بخش هفتم خطبه غدير، [[آیه ۶۲ سوره یونس و غدیر|آيه ۶۲ سوره يونس]] را كنار قسمتی از آيه ۵۶ سوره مائده قرار داد و از [[معصومین علیهم السلام|امامان علیهم السلام]] به‌عنوان «اولياء اللَّه» و «حزب اللَّه» ياد كرد:


{{متن عربی|مَعاشِرَ النّاسِ، انَا صِراطُ اللَّه الْمُسْتَقيمُ الَّذى امَرَكُمْ بِاتِّباعِهِ، ثُمَّ عَلِىٌّ مِنْ بَعْدى، ثُمَّ وُلْدى مِنْ صُلْبِهِ... . اوُلئِكَ اَوْلِياءُ اللَّهِ الَّذينَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ، الا انَ حِزْبَ اللَّه هُمُ الْغالِبُونَ|ترجمه=اى مردم، من صراط مستقيم خدايم كه شما را به پيروى از آن امر نموده، و بعد از من على و سپس فرزندانم از صلب او... ايشان دوستان خدايند كه ترسى بر آنان نيست و محزون نمى‏‌شوند، بدانيد كه حزب خداوند غالب شوندگانند}}.<ref>اسرار غدير، ص۱۵۱، بخش۷.</ref>
موضوع بعدی مطرح شده راجع به افضلیت امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام نسبت به سایر صحابه است که در آیات زیادی از قرآن به آن اشاره شده است، همچون آیه شریفه:«'''إِنَّما وَلِيُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ»'''<ref>مائده : 55</ref> ؛ «ولّى امر شما تنها خدا و رسول خدا و مؤمنانى هستند که نماز به‌پا داشته و فقیران را در حال رکوع زکات مى‌دهند.»


== موقعيت تاريخى استفاده از آیه ==
از دیگر مباحث کتاب می‌توان به تدابیر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در امر خلافت امیرالمومنین علیه السلام اشاره کرد
موقعیت تاریخی استفاده از آیه ۵۶ سوره مائده در ضمن [[خطبه غدیر]] چنین تصویر شده است: پس از معرفى [[معصومین علیهم السلام|امامان‏ عليهم السلام]] در خطبه غدير و اينكه صراط مستقيم در سوره حمد ايشانند و اینکه مسلمانان هر روز هدایت به‌سوی اين صراط مستقيم را در نمازهايشان از خدا طلب مى‏‌كنند، پيامبر صلى الله عليه و آله عنوان «حزب اللَّه» در این آیه را به‌عنوان افتخاری برای چنين جويندگان صراط مستقيمى استفاده کرد. او اين مهم را با تضمين آيه در كلام خود اعلام نمود.<ref>غدیر در قرآن، ج۲، ص۱۸۹.</ref>


== موقعيت قرآنى آیه ==
نویسنده می‌گوید: تدابیر پیامبر در تبیین و تثبیت جانشینى امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام را می‌توان در سه نوع خلاصه کرد:
موقعیت آیه ۵۶ سوره مائده در آیات قرآن چنین تصویر شده است: در قرآن اين آيه بعد از [[آیه ۵۵ مائده و غدیر|آيه ۵۵ سوره مائده]] قرار گرفته و به عنوان نتيجه آن است: پس از آنكه در آیه ۵۶ ولىّ و صاحب اختيار مردم خدا و پيامبر و على‏ عليهما السلام معرفى مى‏‌شود، نتيجه گرفته می‌شود كه هركس [[ولایت ائمه علیهم السلام|ولايت]] آنان را بپذيرد از حزب اللَّه است.


بنابراين، حضور اين استفاده از این آیه در اين مقطع حساس [[خطبه غدیر|خطابه غدير]]، تفسير آن را از دو سو در اختيار گذاشته است: از يک طرف، متن آيه دقيقاً درباره ولايت امامان ‏عليهم السلام است و آيه ۵۵، به اساس روايات متعدد شيعه و اهل‏ سنت درباره ولايت اميرالمؤمنين ‏عليه السلام است؛ از سوی دیگر، «حزب اللَّه» با دقت ادبى تمام و بدون نياز به هيچ توجيهى بر اساس نص قرآن مربوط به پذيرندگان ولايت خواهد بود.
۱- آمادگى تربیتى امام على علیه السلام از کودکى و امتیاز او در کمالات و فضایل و علوم.


در اين قسمت خطبه غدير هم پيامبر صلى الله عليه و آله پس از ترسيم كامل و دقيق شخص امامان علیهم السلام و پيروانشان، آنان را «حزب اللَّه غالب» معرفى مى‏‌فرمايد.<ref>غدیر در قرآن، ج۲، ص۱۸۹-۱۹۰.</ref>
۲- بیان نصوص ولایت و امامت.


== تحليل اعتقادى آیه ==
۳- اجراى عملى با تدابیر مخصوص در اواخر عمر پیامبر
برخی محققان آمدن آیه ۵۶ سوره مائده در متن [[خطبه غدیر]] را چنین تحلیل اعتقادی کرده‌اند: نكته‌‏اى كه جنبه ادبى مى‏‌تواند داشته باشد تعبير پيامبر صلى الله عليه و آله است كه مى‏‌فرمايد: {{متن عربی|الا انَّ حِزْبَ اللَّه...}}؛ اين جمله بعد از چندين جمله در معرفى امامان علیهم السلام به‌عنوان صراط مستقيم و پويندگان چنين صراط مستقيمى است.


از اين تعبير، كه به‌صورت ختم كلام در اين قسمت است و با كلمه {{متن عربی|ألا|ترجمه=آگاه باشید}} آمده، مى‏‌توان استفاده كرد كه مجموعه امامان و پيروانشان «حزب اللَّه» را تشكيل مى‏‌دهند؛ آنچنان که در برخی روایات هم به آن اشاره شده است: {{متن عربی|وَ شيعَتُنا حِزْبُ اللَّه وَ حِزْبُ اللَّه هُمُ الْغالِبُونَ|ترجمه=ما و شيعيانمان حزب خداييم، و حزب خدا غالبند}}.<ref>بحارالانوار، ج۴، ص۲۵، ح۳.</ref>
مؤلف در ادامه وارد موضوع واقعه غدیرخم می‌شود، یکى از مهمترین ادله ولایت و امامت حضرت على علیه السلام حدیث معروف «غدیر خم» است. مطابق این حدیث پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، حضرت علی علیه السلام را از جانب خداوند متعال به امامت بعد از خود منصوب کرده است. در این راستا نویسنده به بررسی سند این حدیث و این‌که بر چه مطالبى دلالت دارد و این‌که اهل تسنن درباره آن‌چه مى‌گویند و چه شبهاتى را درباره این حدیث، مطرح کرده‌اند می‌پردازد. در مورد سند روایت غدیر اسناد معتبر از منابع شیعه و سنی در قرون مختلف را بر می‌شمرد که دلالت بر تواتر و اعتبار بالای حدیث غدیر دارد. پس از بررسی تحلیلی واقعه غدیر به آیاتی از قرآن که در شأن ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام است می‌پردازد، از جمله‌ آیه تبلیغ، آیه اکمال و آیه سأل سائل و در نهایت علت اعراض اکثر صحابه از نص غدیر و عواقب این حق‌پوشی را بیان می‌کند و آثار بزرگداشت واقعه غدیر را بر‌می شمارد.


=== چگونگی پیرزوی حزب الله با وجود سقیفه ===
==فهرست مطالب==
سؤالی که در این قسمت قابل طرح است این است که حزب خدا چگونه غالب هستند، در حالى كه [[سقیفه|سقيفه]] آنان را مغلوب ساخت و در بند كشيد و وادار به [[بیعت|بيعت]] با خويش نمود. [[امام صادق ‏علیه السلام]] مى‏‌فرمايد: در غدير دوازده هزار نفر بودند كه به‌نفع على بن ابى‏‌طالب ‏عليه السلام شهادت مى‏‌دادند، و با اين همه آن حضرت نتوانست حق خود را بگيرد، در حالى كه هر يک از شما اموال خود را با دو شاهد مى‌‏گيرد. سپس امام صادق‏ عليه السلام فرمود: حزب اللَّه درباره على‏ عليه السلام غالب شوندگانند.<ref>تفسیر العیاشی، ج۱، ص۳۲۹، ح۱۴۳؛ عوالم العلوم، ج۲/۱۵، ص۱۳۹؛ بحارالانوار، ج۳۷، ص۱۳۸، ح۳.</ref>
{{ScrollBox
| محتوا =
* تتتتت
** ۱ - حقیقت وحدت‌
** ۲ - وحدت بر محور امام بر حقّ‌
** ۳ - بحث علمی زمینه ساز وحدت‌
*** توضیح
*** الف - تمایل به حق‌
*** ب - اعتراف به حق‌
**** قسمت اول
**** قسمت دوم
** ۴ - تعیین مرجع دینی‌
** ۵ - نقش غدیر در ساختار زندگی انسان‌
** ۶ - انتخاب مذهب با دلیل و برهان‌
*** تقلید مذموم‌
** ۷ - تعیین فرقه ناجیه‌
* ضرورت تعیین جانشین برای پیامبرصلی الله علیه وآله‌
** توضیح‌
** پیامبر و آگاهی از آینده امّت‌
*** اشاره‌
*** قرآن و آگاهی از آینده‌
*** روایات و آگاهی از آینده‌
** سه راه پیش روی پیامبرصلی الله علیه وآله‌
** ترویج کنندگان راه اول‌
** اشکالات راه اول‌
** اشکالات راه دوّم‌
* برتری امام علی‌علیه السلام بر سایر صحابه‌
** توضیح‌
** الف - برخی از آیاتی که دلالت بر افضلیت امام علی‌علیه السلام دارد
*** ۱ - امام علی‌علیه السلام و ولایت‌
*** ۲ - امام علی‌علیه السلام و مودّت‌
*** ۳ - امام علی‌علیه السلام و آیه تطهیر
*** ۴ - امام علی‌علیه السلام و لیلة المبیت‌
*** ۵ - امام علی‌علیه السلام و آیه مباهله‌
** ب - برخی از روایاتی که دلالت بر افضلیت امام علی‌علیه السلام دارد
*** ۱ - امام علی‌علیه السلام برادر پیامبرصلی الله علیه وآله‌
*** ۲ - امام علی‌علیه السلام مولود کعبه‌
*** ۳ - امام علی‌علیه السلام و تربیت الهی‌
*** ۴ - امام علی‌علیه السلام بر هیچ بتی سجده نکرد
*** ۵ - امام علی‌علیه السلام اوّلین مؤمن‌
*** ۶ - امام علی‌علیه السلام محبوب‌ترین خلق به سوی خداوند
*** ۷ - علی و پیامبر از یک نور
*** ۸ - امام علی‌علیه السلام زاهدترین مردم‌
*** ۹ - امام علی‌علیه السلام شجاع‌ترین صحابه‌
*** ۱۰ - امام علی‌علیه السلام داناترین صحابه‌
*** ۱۱ - امام علی‌علیه السلام بت شکن زمان‌
* تدابیر پیامبرصلی الله علیه وآله برای خلافت امام علی‌علیه السلام‌
** تدابیر پیامبر(ص) برای خلافت امام علی علیه السلام
** الف - آمادگی تربیتی‌
** ب - تصریح بر ولایت و امامت‌
** ج - تدابیر عملی‌
*** اشاره
*** ۱ - بلند کردن دست امام علی‌علیه السلام در روز غدیر خم‌
*** ۲ - فرستادن لشکر اسامه‌
*** ۳- دعوت به نوشتن وصیت‌
** چرا عمر از نوشتن نامه جلوگیری کرد؟
* حدیث غدیر
** حدیث غدیر
** واقعه غدیر
** اهمیّت واقعه غدیر
** موضع جغرافیایی غدیر خم‌
** راویان حدیث غدیر از صحابه‌
** راویان حدیث غدیر از تابعین‌
** راویان حدیث در قرن دوّم‌
** راویان حدیث در قرن سوّم‌
** راویان حدیث در قرن چهارم‌
** راویان حدیث در قرن پنجم‌
** راویان حدیث در قرن ششم‌
** راویان حدیث در قرن هفتم‌
** راویان حدیث در قرن هشتم‌
** راویان حدیث در قرن نهم‌
** راویان حدیث در قرن دهم‌
** راویان حدیث در قرن یازدهم‌
** راویان حدیث در قرن دوازدهم‌
** راویان حدیث در قرن سیزدهم‌
** راویان حدیث در قرن چهاردهم‌
** تواتر حدیث غدیر
*** اشاره
*** کسانی که اعتراف به تواتر حدیث غدیر نموده‌اند
** تصریح به صحت حدیث غدیر
*** اشاره
*** ۱ - ابن حجر هیتمی‌
*** ۲ - حاکم نیشابوری‌
*** ۳ - حلبی‌
*** ۴ - ابن کثیر دمشقی‌
*** ۵ - ترمذی‌
*** ۶ - ابو جعفر طحاوی‌
*** ۷ - ابن عبدالبرّ قرطبی‌
*** ۸ - سبط بن جوزی‌
*** ۹ - عاصمی‌
*** ۱۰ - آلوسی‌
*** ۱۱ - ابن حجر عسقلانی‌
*** ۱۲ - ابن مغازلی شافعی‌
*** ۱۳ - فقیه ابو عبداللَّه بغدادی
*** ۱۴ - ابو حامد غزّالی‌
*** ۱۵ - ابن ابی الحدید معتزلی‌
*** ۱۶ - حافظ ابو عبداللَّه گنجی شافعی‌
*** ۱۷ - شیخ ابو المکارم علاء الدین سمنانی
*** ۱۸ - شمس الدین ذهبی شافعی
*** ۱۹ - حافظ نورالدین هیثمی
*** ۲۰ - شهاب الدین قسطلانی
*** ۲۱ - شیخ نور الدین هروی قاری حنفی
*** ۲۲ - شیخ احمد بن باکثیر مکی
*** ۲۳ - میرزا محمّد بَدَخشی.
*** ۲۴ - ابو العرفان صبّان شافعی
*** ۲۵ - ناصر الدین البانی‌
** البانی و سند حدیث غدیر
** حدیث تهنیت‌
*** توضیح
*** راویان حدیث تهنیت از علمای عامه‌
** مؤلّفان پیرامون حدیث غدیر
*** اشاره
*** ۱ - محمد بن جریر طبری‌
*** ۲ - حافظ ابن عقده‌
*** ۳ - ابوبکر جعابی‌
*** ۴ - علی بن عمر دار قطنی‌
*** ۵ - شمس الدین ذهبی‌
*** ۶ - جزری شافعی‌
*** ۷ - ابو سعید سجستانی‌
*** ۸ - ابو القاسم عبیداللَّه حسکانی‌
*** ۹ - امام الحرمین جوینی‌
** دلالت حدیث غدیر
*** دلالت حدیث غدیر
*** ۱ - تبادر از حاقّ لفظ
*** ۲ - تبادر هنگام اضافه به افراد انسان‌
*** ۳ - استعمال قرآنی‌
*** ۴ - فهم صحابه‌
*** ۵ - اشتراک معنوی‌
*** ۶ - قرینه صدر حدیث‌
*** ۷ - ذیل حدیث‌
*** ۸ - گواهی گرفتن از مردم‌
*** ۹ - اکمال دین به ولایت حضرت علی‌علیه السلام‌
*** ۱۰ - خبر وفات پیامبرصلی الله علیه وآله‌
*** ۱۱ - تبریک به پیامبرصلی الله علیه وآله‌
*** ۱۲ - ترس پیامبرعلیه السلام‌
*** ۱۳ - انکار حارث بن نعمان‌
*** ۱۴ - تعبیر به نصب‌
*** ۱۵ - تاج گذاری‌
*** ۱۶ - تعبیر به اولویّت‌
** اعتراف کنندگان به دلالت حدیث غدیر بر ولایت‌
*** توضیح
*** ۱ - محمد بن محمد غزّالی‌
*** ۲ - ابوالمجد مجدود بن آدم، معروف به حکیم نسائی‌
*** ۳ - فرید الدین عطار نیشابوری‌
*** ۴- محمد بن طلحه شافعی‌
*** ۵ - سبط بن جوزی‌
*** ۶ - محمد بن یوسف گنجی شافعی‌
*** ۷ - سعیدالدین فرغانی
*** ۸- تقی الدین مقریزی
*** ۹- سعدالدین تفتازانی‌
** کتمان کنندگان حدیث غدیر
** فضیلت روزه روز غدیر
** احتجاجات به حدیث غدیر
*** ۱ - احتجاج امام علی‌علیه السلام‌
*** ۲ - احتجاج حضرت زهراعلیها السلام به حدیث غدیر
*** ۳ - احتجاج دیگران به حدیث غدیر
** بررسی شبهات‌
*** اشاره
*** ۱ - حدیث از طریق ثقات نقل نشده است!!
*** ۲ - مردم در صحت آن نزاع دارند!!
*** ۳ - «مولی» به معنای اولویّت نیست!!
*** ۴ - اولی و سزاوارتر در محبّت!!
*** ۵ - امامت حضرت امیرعلیه السلام بعد از عثمان!!
*** ۶ - امامت باطنی نه ظاهری!!
*** ۷ - احتمال اولویّت در تعظیم!!
*** ۸ - نقض به آیه ۶۸ سوره آل عمران!!
*** ۹ - ذیل حدیث!!
*** ۱۰ - مولی به معنای محبوب!!
*** ۱۱ - استدلال به روایتی از حسن مثنّی‌
*** ۱۲ - قرینه‌ای بر حمل بر محبّت!!
*** ۱۳ - اشکال اجتماع دو متصرّف!!
* آیه تبلیغ‌
** تحلیلی درباره آیه‌
*** توضیح
*** ۱ - ظهور فعل در ماضی‌
*** ۲ - بیان اهمیت شرط
*** ۳ - نوع خوف پیامبرصلی الله علیه وآله‌
*** ۴ - مقصود از «الناس»
*** ۵ - معنای عصمت‌
** بررسی روایات‌
*** ۱ - روایت ابو نعیم اصفهانی‌
*** ۲ - روایت ابن عساکر
*** ۳ - روایت واحدی‌
*** ۴ - روایت حبری‌
** شأن نزول آیه از دیدگاه اهل بیت‌علیهم السلام‌
** راویان حدیث از صحابه‌
** راویان حدیث از تابعین‌
** راویان حدیث از علمای عامه‌
** دیدگاه شیعه در آیه تبلیغ‌
** بررسی شبهات‌
*** توضیح
*** ۱ - نزول آیه در مورد حراست پیامبرصلی الله علیه وآله در مدینه‌
*** ۲ - نزول آیه در مورد حراست در مکه‌
*** ۳ - نزول آیه در جنگ با بنی انمار!!
*** ۴ - نزول آیه درباره رجم و قصاص‌
*** ۵ - نزول آیه درباره مکر یهود!!
* آیه اکمال‌
** بررسی احادیث‌
*** توضیح
*** ۱ - روایت ابونعیم اصفهانی‌
*** ۲ - روایت خطیب بغدادی‌
*** ۳ - روایت ابن عساکر
*** ۴ - طریق دیگر از ابن عساکر
** راویان نزول آیه در روز غدیر خم‌
** آراء در شأن نزول آیه‌
*** اشاره
*** ۱ - اشاره به دوران عظمت اسلام‌
*** ۲ - نزول آیه در روز عرفه‌
*** ۳ - نزول آیه در روز غدیر خم‌
** استعمالات واژه الیوم‌
** طمع کافران‌
** مقصود از اکمال دین‌
** ویژگی‌های روز غدیر در آیه‌
** کیفیت نزول آیه‌
* آیه سأل سائل‌
** آیه سأل سائل‌
** اعتراف به نزول آیه در مورد قصه غدیر
*** اشاره
*** ۱ - ابو اسحاق ثعلبی‌
*** ۲ - ابو عبید هروی (م ۲۲۳)
*** ۳ - شیخ الاسلام حمّوئی‌
*** ۴ - حاکم حسکانی‌
** راویان حدیث از اهل بیت‌علیهم السلام و اصحاب‌
** راویان حدیث از عامه‌
** دلالت حدیث‌
** پاسخ به شبهات‌
*** توضیح
*** ۱ - سوره معارج مکّی است!!
*** ۲ - خداوند با وجود پیامبر عذاب نخواهد کرد!!
*** ۳ - اگر چنین بود باید معجزه می‌شد!!
*** ۴ - مسلمان عذاب دنیوی نمی‌شود!!
* سرّ اعراض اکثر صحابه از نص غدیر
** اشاره
** عامل اول: وجود دو خط فکری در میان صحابه‌
*** توضیح‌
*** طرفداران طریق اجتهادی‌
** عامل دوّم: حقد و کینه‌
** عامل سوّم: امام علی‌علیه السلام مرد عدالت‌
** عامل چهارم: دشمنی با بنی هاشم‌
* عواقب انکار نصّ غدیر
** اشاره
** اعتراف اهل سنت به عواقب انکار نصّ‌
*** توضیح
*** ۱ - دکتر احمد محمود صبحی‌
*** ۲ - جاحظ
*** ۳ - ابن قتیبه‌
*** ۴ - مقریزی‌
*** ۵ - ابن حزم ظاهری‌
*** ۶ - ابوالثناء آلوسی‌
*** ۷ - دکتر طه حسین مصری‌
*** ۸ - مورّخ مشهور سید امیر علی هندی‌
*** ۹ - دکتر احمد امین مصری‌
*** ۱۰ - دکتر علی سامی نشار
*** ۱۱ - عباس محمود عقّاد
*** ۱۲ - دکتر محمود خالدی: استاد دانشگاه یرموک، اردن.
*** ۱۳ - مصطفی رافعی، دکترای حقوق در دانشگاه پاریس‌
*** ۱۴ - محمّد رشید رضا
* برپایی جشن غدیر
** اشاره
** فتاوای وهابیون‌
** برپایی جشن مظهر حبّ و بغض‌
** وجوب محبّت‌
*** توضیح
*** ۱ - خداوند
*** ۲ - رسول خداصلی الله علیه وآله‌
*** ۳ - آل بیت پیامبرعلیهم السلام‌
** عوامل لزوم حبّ آل رسول‌
** برپایی مراسم از دیدگاه قرآن‌
*** اشاره
*** الف - مقام ابراهیم‌علیه السلام‌
*** ب - صفا و مروه‌
*** ج - قربانی‌
*** د - رمی جمرات‌
** برپایی مراسم از دیدگاه احادیث‌
** فواید برپایی مراسم‌
** عید غدیر در اسلام‌
*** اشاره
*** ۱ - عدم اختصاص به شیعه‌
*** ۲ - مبدأ عید غدیر
** پیام‌های غدیر
** بررسی اشکالات وهابیون‌
*** توضیح
*** اشکال اول‌
*** اشکال دوم‌
*** اشکال سوم‌
*** اشکال چهارم‌
*** اشکال پنجم‌
*** اشکال ششم‌
}}


معناى كلام امام ‏عليه السلام اين است كه با اين همه كه حضرت نتوانست حق خود را بگيرد، ولى باز هم حزب اللَّه اينانند و باز هم اينان غالب هستند. شكى نيست كه اين غلبه چه در قرآن، چه در كلام پيامبر صلى الله عليه و آله و چه در كلام امام صادق‏ عليه السلام به‌معناى غلبه ظاهرى نخواهد بود؛ زیرا هم خدا مى‏‌داند و چنين مقدر كرده و هم عملاً چنين است و بارها پيامبر صلى الله عليه و آله درباره آينده على‏ عليه السلام خبر داده كه آينده امامان اهل‏ بيت‏ عليهم السلام مظلوميت و شهادت و غصب حقوقشان است.
==پانویس==


امام صادق ‏عليه السلام نيز دقيقاً همين نكته را تأكيد فرموده است؛ زیرا پس از بيان مظلوميت على‏ عليه السلام و اينكه نتوانسته مسلّم‏‌ترين حق خود را بگيرد، مى‏‌فرمايد: «باز هم حزب اللَّه درباره على ‏عليه السلام غالب ‏هستند».
اكنون بار ديگر اين سؤال مطرح مى‌‏شود كه چگونه حزب اللَّه غالب‏ هستند؟ سه جلوه برجسته از تشيع، توانسته غاصبان حق امیرالمؤمنین‏ عليه السلام و طرفدارانشان را شکست دهد كه مى‏‌تواند مظهر غلبه حزب خدا باشد:
==== جلوه اول: كثرت روز افزون شيعيان ====
حزب اللَّه غدير، با مظلوميت هميشگى خود، هر روز جمعيت بيشترى را بر گِرد محور خويش جمع نموده و اين نشان غلبه الهى اين حزب خدايى است. [[سقیفه]] به خيال خود چراغ راه ابدى اسلام را در آغاز راه خاموش كرد تا براى هميشه خيالش راحت باشد، حتى اجازه نداد بدن پيامبر صلى الله عليه و آله غسل داده و دفن شود و به‌سرعت راه خود را جايگزين راه غدير نمود.
سقيفه براى آینده نيز فكرهاى لازم را كرده بود و ادامه‌دهندگان آن خط و توسعه دهندگان آن برنامه را نيز پيش‏‌بينى كرده بود. سقيفه به خيال خود چنان موفق پيش می‌رفت كه وقتى على بن ابى‏‌طالب‏ عليه السلام به همراه همسر و فرزندانش چند شب شخصاً بر در خانه مهاجرين و انصار رفتند تا براى احياى غدير اقدامى كنند، فقط چهل نفر پاسخ مثبت دادند و از آن چهل نفر در روز موعود فقط چهار نفر آمدند.<ref>كتاب سليم بن قیس الهلالی، ص۳۵.</ref>
در پی این رخداد عملاً نشان داده شد كه {{متن عربی|ارْتَدَّ النّاسُ بَعْدَ رَسُولِ ‏اللَّه‏ صلى الله عليه وآله الاّ ارْبَعَةٌ|ترجمه=مردم بعد از رسول الله مرتد شدند، مگر چهار نفر}}<ref>كتاب سليم بن قیس الهلالی، ص۱۶۲؛ بحارالانوار، ج۲۸، ص۲۵۷-۲۵۹.</ref> تحقق يافته و اين منتهى آرزوى اصحاب سقيفه بود. از آن روز سقيفه با نشاط بيشترى آينده ‏ها را تخمين مى ‏زد و برايش برنامه‏ ريزى مى‏ كرد. از يک سو براى انزواى بيشتر اهل‏ بيت ‏عليهم السلام اموال ايشان از فدک و غير آن را به تصرف خود در آورد.<ref>بحار الانوار: ج ۲۹ ص ۱۰۶ - ۴۱۵.</ref>
از سوى ديگر اقدام به بدعت گذارى در دين و محو آثار آن دينى نمود كه به سوى اهل ‏بيت ‏عليهم السلام سوق مى‏ داد.
در مرحله بعد عمر و عثمان و معاويه را به نوبت در صف خلافت قرار داد و راه را بر على‏ عليه السلام بست.<ref>بحار الانوار: ج ۳۰ ص ۵۱۸ و ج ۳۱ ص۶۰-۸۷، ۱۴۹-۱۶۱.</ref>
آنگاه اهانت و ناسزاگويى و لعنت نسبت به صاحب غدير يعنى على بن ابى‏ طالب‏ عليه السلام و خاندانش را آغاز كرد و در صدر خطبه ‏هاى نماز جمعه در كشورى به وسعت ثُلث كره زمين اين برنامه را توسعه داد!!<ref>شرح نهج البلاغه: ج۱۱ ص۴۴. کتاب سلیم: ص۳۱۴.</ref>
در كنار اين برنامه ‏ها، به قتل اهل‏ بيت‏ عليهم السلام آسان ‏تر از آنچه احتمال مى ‏رفت دست يازيد و اين مهم را از خود پيامبرصلى الله عليه وآله آغاز كرد.
ابتدا آن حضرت را توسط [[عایشه بنت ابی بکر|عایشه]] و [[حفصه بنت عمر|حفصه]] مسموم كرد.<ref>بحارالانوار: ج۲۲ ص۲۳۹، ۲۴۶، ۵۱۴، ۵۱۶.</ref>
آنگاه با ضرب و جرحى كه مخصوص ميدان‏ هاى نبرد است، بانوى هيجده ساله اهل‏ بيت ‏عليهم السلام را -كه بانوى دو جهان بود-  با تازيانه و غلاف شمشير چنان مجروح نمود كه منجر به قتل آن حضرت شد و با گذشت ۹۵ روز با تن خونين و كبود به شهادت رسيد.<ref>بحارالانوار: ج ۴۳ ص ۱۵۵ - ۲۱۸.</ref> صد روز فاصله و اقدام به دو قتل از اهل بیت غدیر نشانه برنامه ای پیچیده بود که به سرعت و بر وفق مرادشان پیش می رفت.
آنگاه نقشه قتل علی علیه السلام را به دست خالد طرح کردند  و اجرای آن را به وقت نماز موکول کردند، ولی خدا نقشه آنان را بر ملا نمود و این توطئه خنثی شد.<ref>بحارالانوار: ج۲۹ ص۱۲۵، ۱۳۲، ۱۳۶، ۱۵۹.</ref>
گذشته از روز هایی که با برپا کردن آتش بر در خانه فریادِ{{متن عربی|احْرِقُوا عَلَيهِمُ الْبَيْتَ بِاهْلِها}}سر داده بودند<ref>بحارالانوار: ج۲۸ ص۲۶۹.</ref>، و روز هایی که با شمشیر های آخته به خانه هجوم آوردند و به علی علیه السلام حمله کردند و در حالی که شمشیر ها بر سر او گرفته بودند فریاد می زدند: «اگر بیعت نکنی تو را می کشیم»!!<ref>بحارالانوار: ج۲۸ ص۲۷۱.</ref>
آنگاه علی بن ابی طالب علیه السلام را چنان خانه نشین کردند که می رفت شیعه و تشیع برای همیشه از صفحه تاریخ محو شود.
حتی روزی که پس از قتل [[عثمان بن عفّان|عثمان]] بر در خانه آن حضرت ریختند هنوز او را با آرمان های سقیفه می خواستند و علناً سنّت ابوبکر و عمر را به وی پیشنهاد می کردند!<ref>بحارالانوار: ج۲۹ ص۴۹۷-۵۴۹ و ج۳۴ ص ۱۶۷-۱۸۲.</ref>
در آن پنج سال هم سقیفه از دروازه های مختلف با صاحب غدیر جنگید، تا روزی که او را به شهادت رساند و کار علی بن ابی طالب علیه السلام بدانجا رسید که از ترس جسارت به آن پیکر پاک و مقدس در شهر خود او را شبانه به خاک سپردند!<ref>بحارالانوار: ج۴۲ ص۲۹۴.</ref>
سقیفه دورنمای تحقق یافته اهداف خود را بیش از آنچه پیش بینی می کرد یافته بود. این از قتل غدیر بالاتر است که جنازه اش مخفیانه دفن شود. آیا این به معنای محو کامل غدیر نبود؟
یک پله دیگر آن بود که یاران ظاهری غدیر بخواهند امام مجتبی علیه السلام را به عنوان خلیفه غدیر اسیر کنند و به دست نماینده سقیفه معاویه بسپارند، که این توطئه نیز با صلح آن حضرت خنثی شد.<ref>بحارالانوار ج۴۴ ص۲۰ ح۴.</ref>
سقيفه هنوز در جستجوى روزى بود كه كاملاً خيالش از غدير راحت شود. بيست سال تلاش كرد تا مردمى بسازد كه به قصد قربت غدير را سر بِبُرند و اين هدف نيز بالاتر از آنچه انتظار مى‏ رفت تحقق يافت!
حسين بن على‏ عليه السلام تنها يادگار غدير را در حضور ده ‏ها هزار نفر سر بريدند و بر كار خود تكبير هم گفتند و بدن مطهر او را زير سم اسبان قرار دادند و خاندان غدير را اسير كردند و در شهرهاى اسلامى به عنوان اسيران دست سقيفه معرفى كرده و بدان افتخار كردند، و به زعم خود خط پايانى غدير و شيعه را ترسيم نمودند.<ref>بحارالانوار: ج۴۵ ص۱-۱۰۷.</ref>
لحظه ‏اى بينديشيم و با مرورى بر اين مسير سياه و خونين ببينيم آيا جايى براى تشيع باقى ماند؟
آيا احتمال مى‏ رفت كه روزى شيعه ‏اى روى كره زمين گام بردارد؟
آيا تصور مى‏ شد طرفداران غدير در چهره پنهان تاريخ باشند.
اگر اهالى سقيفه سر بر دارند عدد ميلياردى شيعيان على‏ عليه السلام را در طول تاريخ مى‏ نگرند كه در هر عصر و زمانى با آن همه تبليغات بر ضد خاندان على‏ عليه السلام، ميليون‏ ها طرفدار على ‏عليه السلام در سراسر جهان، در دور دست‏ هايى كه سقيفه حتى نامش را نمى ‏دانست، حضور داشته ‏اند و با دلى سرشار از ايمان فقط امامان غدير را پذيرفته ‏اند و خلفاى سقيفه را از صفحه اعتقاد خود خارج ساخته ‏اند.
آيا حزب على ‏عليه السلام كه حزب خدايند غالب نبوده ‏اند؟ آيا غلبه به اين وسعت زمانى و مكانى در موردى ديگر مى‏ توان يافت؟
آيا اين غلبه جز با عنايت پروردگار ممكن است؟ آيا مصداق آيه «الا ان حِزْبَ اللَّه هُمُ الْغالِبُونَ» جز شيعيان على مى‏ توانند باشند؟
آيا «حِزْبَ«» و «اللَّه» و «غالب» زيباتر از اين كنار هم جمع مى ‏شوند؟
=====جلوه دوم: غلبه علمى تشيع=====
اتصال غدير به امامان الهى كه منبع علم پروردگار و مخزن حكمت اويند، اين حزب اللَّه فداكار را در ميدان بحث‏ هاى علمى بر سر اعتقاد خود هميشه غالب و سربلند نموده است.
سرآغاز اين احتجاجات روزهاى سقيفه است كه اميرالمؤمنين و حضرت زهراعليهما السلام با سخنان الهى خود سقيفه و طرفدارانشان را محكوم نمودند و محتواى علمى بلند غدير را به جهانيان نشان دادند. سقيفه در برابر چنين اتمام حجت‏ هاى علمى تيزى، شمشير و ضربات تازيانه و شعله آتش را نشان داد و با طناب سياه بر گلوى صاحب غدير در صدد خاموش كردن صداى غالب علمِ غدير بر آمد!!
اين روند همچنان ادامه يافت و در هر زمان طرفداران غدير صندوق علم آن را بر دوش كشيده به هر سو بردند و سقيفه را مغلوب ساختند، و صاحبان عقل و فهم و ادراک در هر سوى جهان معارف بلند آن را ديدند و با آغوش باز به استقبالش آمدند.
حتى بسيارى از طرفداران سقيفه دست از كفه بى‏ مايه علمى سقيفه كشيدند و خود را در درياى علم علوى غوطه ‏ور ساختند.
اين غلبه علمى حزب اللَّه غدير فقط يك برترى نيست؛ بلكه علم در برابر جهل، و غلبه همه چيز بر هيچ است.
بنابراين غلبه علمى شيعه در هميشه تاريخ، به تنهايى مى ‏تواند مصداق اتمّ {{متن عربی|الا انَ حِزْبَ اللَّه هُمُ الْغالِبُونَ}}باشد، و اين افتخار ابدى تشيع فقط در سايه اتصال به معادن وحى الهى است.
=====جلوه سوم: امام زمان‏ عليه السلام مظهر غلبه مطلق تشيع=====
خداوند براى حزب اللَّه شيعه غلبه مطلق بر همه جهان را پيش‏ بينى كرده است، و آن روزى است كه حضرت بقية اللَّه الاعظم ارواحنا فداه قيام كند. چنين غلبه‏ اى را هيچ حزب و گروهى تا كنون براى خود ننموده و جرئت آن را هم نداشته است.
ما معتقديم با ظهور او نه تنها حزب سقيفه مغلوب مى‏ شوند، بلكه تمام اديان و مرام‏ ها و مذاهب و احزاب جهان در برابر او مغلوب خواهند شد، و او يگانه غالب روى زمين خواهد بود.
در متن خطبه غدير اين غلبه قطعى حزب اللَّه غدير بر آنچه غير غدير است اعلام شده، آنجا كه مى ‏فرمايد:
{{متن عربی|الا انَّهُ الظّاهِرُ عَلَى الدّينِ ... . الا انَّهُ غالِبُ كُلِّ قَبيلَةٍ مِنْ اهْلِ الشِّرْكِ وَ هاديها ... . الا انَّهُ لا غالِبَ لَهُ وَ لا مَنْصُورَ عَلَيْهِ}}
يعنى: اوست غالب بر اديان، اوست غالب بر هر قبيله ‏اى از اهل شرک و هدايت كننده آنان، او كسى است كه غالبى بر او نيست و كسى بر ضد او كمک نمى ‏شود.<ref>اسرار غدیر: ص۱۵۳، ۱۵۴ بخش۸.</ref>
و يا در فرازى ديگر مى‏ فرمايد:{{متن عربی|انَّهُ ما مِنْ قَرْيَةٍ الاّ وَ اللَّه مُهْلِكُها بِتَكْذيبِها قَبْلَ يَوْمِ الْقِيامَةِ، وَ مُمَلِّكُهَا اْلاِمامَ الْمَهْدِىَّ وَ اللَّه مُصَدِّقٌ وَعْدَهُ}}
هيچ سرزمينى نيست مگر آنكه در اثر تكذيب اهل آن آيات الهى را، خداوند قبل از روز قيامت آنان را هلاک خواهد كرد و آن را تحت حكومت حضرت مهدى‏ عليه السلام خواهد آورد و خداوند وعده خود را عملى مى‏ نمايد.<ref>اسرار غدير: ص ۱۵۰ بخش ۶.</ref>
آيا اين مظهر غلبه كامل عيار حزب اللَّه علوى نيست؟ غلبه‏ اى كه پشتيبانش خداست و وعده ‏اش را همو داده و به دست يداللهى حضرت مهدى‏ عليه السلام جهان خواهد دانست كه حزب خدا كدام است و چگونه غالب و پيروز خواهد شد.
==منابع==
{{منابع}}
* '''اسرار غدیر'''؛ محمدباقر انصاری، تهران: نشر تک، ۱۳۸۴ش.
* '''بحارالانوار الجامعة لدرر اخبار الائمة الاطهار'''؛ محمدباقر بن محمدتقی مجلسی، بیروت: دار إحياء التراث العربی، ۱۴۰۳ق.
* '''تفسير العياشى'''؛ محمد بن مسعود عیاشی، تحقیق: سید هاشم رسولی محلاتی، تهران: مکتبة العلمية الاسلامیة، ۱۳۸۰ق.
* '''عوالم العلوم و المعارف و الأحوال من الآیات و الأخبار و الأقوال'''؛ عبدالله بن نورالله‏ بحرانى اصفهانى‏، تحقیق: محمدباقر موحد ابطحى اصفهانى‏، قم: مؤسسة الإمام المهدى علیه السلام، ۱۳۸۲ش.
* '''غدیر در قرآن، قرآن در غدیر'''؛ محمدباقر انصاری، قم: انتشارات دلیل ما، ۱۳۸۷ش.
* '''کتاب سلیم بن قیس الهلالی'''؛ سلیم بن قیس هلالی، تحقیق: علاء‌الدین موسوی، تهران: مؤسسة البعثة (قسم الدراسات الإسلامية)، ۱۴۰۷ق.
{{پایان منابع}}


[[رده:کتابخانه]]
[[رده:کتابخانه]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۲ مهٔ ۲۰۲۵، ساعت ۱۸:۱۱

اسم کتاب: غدیر شناسی و پاسخ به شبهات
نویسنده: علی اصغر رضوانی
مشخصات نشر: قم

مقدمه

«غدیر شناسی و پاسخ به شبهات» اثر علی اصغر رضوانی است که به تفصیل به موضوع ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام در آیات و روایات؛ خصوصا آیات و روایات مرتبط با واقعه غدیر خم، و برتری ایشان بر سایر صحابه پرداخته است؛ این کتاب به هدف خنثى‌کردن توطئه‌ها و پاسخگویى به شبهات دشمنان تالیف شده است.

نویسنده

علی‌اصغر رضوانی (متولد ۱۳۴۱ش در شهر قم ) ، استاد در مرکز تخصصی مهدویت، حوزه علمیه قم و جامعة المصطفی العالمية و دارای تحصیلات حوزوی و صاحب تألیفات زیادی در رشته کلام و عقاید می باشد.

تألیفات

از جمله آثار ایشان می توان به این موارد اشاره نمود:

  • اتحاد ملی و انسجام اسلامی در پرتو آموزه‌های غدیر
  • غدیرشناسی و پاسخ به شبهات
  • غدیر از آدم تا خاتم
  • ره یافتگان به سوی غدیر
  • غدیر در بیان صاحب غدیر
  • آیات غدیر
  • پیروان غدیر در گذر تاریخ
  • پیام‌ها و هدایت‌ها در خطبه غدیر
  • تجلی اهداف غدیر در عصر ظهور
  • عوامل دوری مسلمانان از غدیر
  • پیمان شکنان و وفاداران غدیر
  • ضرورت غدیر


محتوای کتاب

مؤلف در بخش اول، به موضوع وحدت و ابعاد گوناگون آن در بین مسلمانان می‌پردازد. در حقیقت مفهوم «وحدت» آن است که با حفظ عقاید قطعى خود در مقابل دشمن مشترک موضع واحدى داشته و از او غافل نباشیم و این بدان معنا نیست که از بحث و گفتگوى علمى محض پرهیز کنیم، زیرا همه امور در حقیقت براى حفظ شریعت اسلامى است.

نویسنده در ادامه به نقل اقوال علمای اهل تسنن درباره وحدت و نیز اقوال مستبصرین درباره شیعه اختصاص داده است. سپس به ارزش و اهمیت واقعه غدیر می‌پردازد. در بخش بعدی، به موضوع ضرورت تعیین جانشین برای پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله می‌پردازد. با توجه به علم غیب خداوند و رسولش از آینده و اینکه امت پس از پیامبر صلی الله عله و آله در مسائل گوناگونی دچار اختلاف و تفرقه می‌شوند، ضروت لطف الهی اقتضا می‌کند که پیامبر صلی الله علیه و آله جانشین شایسته‌ای را پس از خود تعیین کند تا مانع اختلافات شود و جامعه را در مسیر حقیقی خود پیش برد.

موضوع بعدی مطرح شده راجع به افضلیت امیرالمؤمنین حضرت علی علیه السلام نسبت به سایر صحابه است که در آیات زیادی از قرآن به آن اشاره شده است، همچون آیه شریفه:«إِنَّما وَلِيُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ»[۱] ؛ «ولّى امر شما تنها خدا و رسول خدا و مؤمنانى هستند که نماز به‌پا داشته و فقیران را در حال رکوع زکات مى‌دهند.»

از دیگر مباحث کتاب می‌توان به تدابیر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در امر خلافت امیرالمومنین علیه السلام اشاره کرد

نویسنده می‌گوید: تدابیر پیامبر در تبیین و تثبیت جانشینى امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام را می‌توان در سه نوع خلاصه کرد:

۱- آمادگى تربیتى امام على علیه السلام از کودکى و امتیاز او در کمالات و فضایل و علوم.

۲- بیان نصوص ولایت و امامت.

۳- اجراى عملى با تدابیر مخصوص در اواخر عمر پیامبر

مؤلف در ادامه وارد موضوع واقعه غدیرخم می‌شود، یکى از مهمترین ادله ولایت و امامت حضرت على علیه السلام حدیث معروف «غدیر خم» است. مطابق این حدیث پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، حضرت علی علیه السلام را از جانب خداوند متعال به امامت بعد از خود منصوب کرده است. در این راستا نویسنده به بررسی سند این حدیث و این‌که بر چه مطالبى دلالت دارد و این‌که اهل تسنن درباره آن‌چه مى‌گویند و چه شبهاتى را درباره این حدیث، مطرح کرده‌اند می‌پردازد. در مورد سند روایت غدیر اسناد معتبر از منابع شیعه و سنی در قرون مختلف را بر می‌شمرد که دلالت بر تواتر و اعتبار بالای حدیث غدیر دارد. پس از بررسی تحلیلی واقعه غدیر به آیاتی از قرآن که در شأن ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام است می‌پردازد، از جمله‌ آیه تبلیغ، آیه اکمال و آیه سأل سائل و در نهایت علت اعراض اکثر صحابه از نص غدیر و عواقب این حق‌پوشی را بیان می‌کند و آثار بزرگداشت واقعه غدیر را بر‌می شمارد.

فهرست مطالب

  • تتتتت
    • ۱ - حقیقت وحدت‌
    • ۲ - وحدت بر محور امام بر حقّ‌
    • ۳ - بحث علمی زمینه ساز وحدت‌
      • توضیح
      • الف - تمایل به حق‌
      • ب - اعتراف به حق‌
        • قسمت اول
        • قسمت دوم
    • ۴ - تعیین مرجع دینی‌
    • ۵ - نقش غدیر در ساختار زندگی انسان‌
    • ۶ - انتخاب مذهب با دلیل و برهان‌
      • تقلید مذموم‌
    • ۷ - تعیین فرقه ناجیه‌
  • ضرورت تعیین جانشین برای پیامبرصلی الله علیه وآله‌
    • توضیح‌
    • پیامبر و آگاهی از آینده امّت‌
      • اشاره‌
      • قرآن و آگاهی از آینده‌
      • روایات و آگاهی از آینده‌
    • سه راه پیش روی پیامبرصلی الله علیه وآله‌
    • ترویج کنندگان راه اول‌
    • اشکالات راه اول‌
    • اشکالات راه دوّم‌
  • برتری امام علی‌علیه السلام بر سایر صحابه‌
    • توضیح‌
    • الف - برخی از آیاتی که دلالت بر افضلیت امام علی‌علیه السلام دارد
      • ۱ - امام علی‌علیه السلام و ولایت‌
      • ۲ - امام علی‌علیه السلام و مودّت‌
      • ۳ - امام علی‌علیه السلام و آیه تطهیر
      • ۴ - امام علی‌علیه السلام و لیلة المبیت‌
      • ۵ - امام علی‌علیه السلام و آیه مباهله‌
    • ب - برخی از روایاتی که دلالت بر افضلیت امام علی‌علیه السلام دارد
      • ۱ - امام علی‌علیه السلام برادر پیامبرصلی الله علیه وآله‌
      • ۲ - امام علی‌علیه السلام مولود کعبه‌
      • ۳ - امام علی‌علیه السلام و تربیت الهی‌
      • ۴ - امام علی‌علیه السلام بر هیچ بتی سجده نکرد
      • ۵ - امام علی‌علیه السلام اوّلین مؤمن‌
      • ۶ - امام علی‌علیه السلام محبوب‌ترین خلق به سوی خداوند
      • ۷ - علی و پیامبر از یک نور
      • ۸ - امام علی‌علیه السلام زاهدترین مردم‌
      • ۹ - امام علی‌علیه السلام شجاع‌ترین صحابه‌
      • ۱۰ - امام علی‌علیه السلام داناترین صحابه‌
      • ۱۱ - امام علی‌علیه السلام بت شکن زمان‌
  • تدابیر پیامبرصلی الله علیه وآله برای خلافت امام علی‌علیه السلام‌
    • تدابیر پیامبر(ص) برای خلافت امام علی علیه السلام
    • الف - آمادگی تربیتی‌
    • ب - تصریح بر ولایت و امامت‌
    • ج - تدابیر عملی‌
      • اشاره
      • ۱ - بلند کردن دست امام علی‌علیه السلام در روز غدیر خم‌
      • ۲ - فرستادن لشکر اسامه‌
      • ۳- دعوت به نوشتن وصیت‌
    • چرا عمر از نوشتن نامه جلوگیری کرد؟
  • حدیث غدیر
    • حدیث غدیر
    • واقعه غدیر
    • اهمیّت واقعه غدیر
    • موضع جغرافیایی غدیر خم‌
    • راویان حدیث غدیر از صحابه‌
    • راویان حدیث غدیر از تابعین‌
    • راویان حدیث در قرن دوّم‌
    • راویان حدیث در قرن سوّم‌
    • راویان حدیث در قرن چهارم‌
    • راویان حدیث در قرن پنجم‌
    • راویان حدیث در قرن ششم‌
    • راویان حدیث در قرن هفتم‌
    • راویان حدیث در قرن هشتم‌
    • راویان حدیث در قرن نهم‌
    • راویان حدیث در قرن دهم‌
    • راویان حدیث در قرن یازدهم‌
    • راویان حدیث در قرن دوازدهم‌
    • راویان حدیث در قرن سیزدهم‌
    • راویان حدیث در قرن چهاردهم‌
    • تواتر حدیث غدیر
      • اشاره
      • کسانی که اعتراف به تواتر حدیث غدیر نموده‌اند
    • تصریح به صحت حدیث غدیر
      • اشاره
      • ۱ - ابن حجر هیتمی‌
      • ۲ - حاکم نیشابوری‌
      • ۳ - حلبی‌
      • ۴ - ابن کثیر دمشقی‌
      • ۵ - ترمذی‌
      • ۶ - ابو جعفر طحاوی‌
      • ۷ - ابن عبدالبرّ قرطبی‌
      • ۸ - سبط بن جوزی‌
      • ۹ - عاصمی‌
      • ۱۰ - آلوسی‌
      • ۱۱ - ابن حجر عسقلانی‌
      • ۱۲ - ابن مغازلی شافعی‌
      • ۱۳ - فقیه ابو عبداللَّه بغدادی
      • ۱۴ - ابو حامد غزّالی‌
      • ۱۵ - ابن ابی الحدید معتزلی‌
      • ۱۶ - حافظ ابو عبداللَّه گنجی شافعی‌
      • ۱۷ - شیخ ابو المکارم علاء الدین سمنانی
      • ۱۸ - شمس الدین ذهبی شافعی
      • ۱۹ - حافظ نورالدین هیثمی
      • ۲۰ - شهاب الدین قسطلانی
      • ۲۱ - شیخ نور الدین هروی قاری حنفی
      • ۲۲ - شیخ احمد بن باکثیر مکی
      • ۲۳ - میرزا محمّد بَدَخشی.
      • ۲۴ - ابو العرفان صبّان شافعی
      • ۲۵ - ناصر الدین البانی‌
    • البانی و سند حدیث غدیر
    • حدیث تهنیت‌
      • توضیح
      • راویان حدیث تهنیت از علمای عامه‌
    • مؤلّفان پیرامون حدیث غدیر
      • اشاره
      • ۱ - محمد بن جریر طبری‌
      • ۲ - حافظ ابن عقده‌
      • ۳ - ابوبکر جعابی‌
      • ۴ - علی بن عمر دار قطنی‌
      • ۵ - شمس الدین ذهبی‌
      • ۶ - جزری شافعی‌
      • ۷ - ابو سعید سجستانی‌
      • ۸ - ابو القاسم عبیداللَّه حسکانی‌
      • ۹ - امام الحرمین جوینی‌
    • دلالت حدیث غدیر
      • دلالت حدیث غدیر
      • ۱ - تبادر از حاقّ لفظ
      • ۲ - تبادر هنگام اضافه به افراد انسان‌
      • ۳ - استعمال قرآنی‌
      • ۴ - فهم صحابه‌
      • ۵ - اشتراک معنوی‌
      • ۶ - قرینه صدر حدیث‌
      • ۷ - ذیل حدیث‌
      • ۸ - گواهی گرفتن از مردم‌
      • ۹ - اکمال دین به ولایت حضرت علی‌علیه السلام‌
      • ۱۰ - خبر وفات پیامبرصلی الله علیه وآله‌
      • ۱۱ - تبریک به پیامبرصلی الله علیه وآله‌
      • ۱۲ - ترس پیامبرعلیه السلام‌
      • ۱۳ - انکار حارث بن نعمان‌
      • ۱۴ - تعبیر به نصب‌
      • ۱۵ - تاج گذاری‌
      • ۱۶ - تعبیر به اولویّت‌
    • اعتراف کنندگان به دلالت حدیث غدیر بر ولایت‌
      • توضیح
      • ۱ - محمد بن محمد غزّالی‌
      • ۲ - ابوالمجد مجدود بن آدم، معروف به حکیم نسائی‌
      • ۳ - فرید الدین عطار نیشابوری‌
      • ۴- محمد بن طلحه شافعی‌
      • ۵ - سبط بن جوزی‌
      • ۶ - محمد بن یوسف گنجی شافعی‌
      • ۷ - سعیدالدین فرغانی
      • ۸- تقی الدین مقریزی
      • ۹- سعدالدین تفتازانی‌
    • کتمان کنندگان حدیث غدیر
    • فضیلت روزه روز غدیر
    • احتجاجات به حدیث غدیر
      • ۱ - احتجاج امام علی‌علیه السلام‌
      • ۲ - احتجاج حضرت زهراعلیها السلام به حدیث غدیر
      • ۳ - احتجاج دیگران به حدیث غدیر
    • بررسی شبهات‌
      • اشاره
      • ۱ - حدیث از طریق ثقات نقل نشده است!!
      • ۲ - مردم در صحت آن نزاع دارند!!
      • ۳ - «مولی» به معنای اولویّت نیست!!
      • ۴ - اولی و سزاوارتر در محبّت!!
      • ۵ - امامت حضرت امیرعلیه السلام بعد از عثمان!!
      • ۶ - امامت باطنی نه ظاهری!!
      • ۷ - احتمال اولویّت در تعظیم!!
      • ۸ - نقض به آیه ۶۸ سوره آل عمران!!
      • ۹ - ذیل حدیث!!
      • ۱۰ - مولی به معنای محبوب!!
      • ۱۱ - استدلال به روایتی از حسن مثنّی‌
      • ۱۲ - قرینه‌ای بر حمل بر محبّت!!
      • ۱۳ - اشکال اجتماع دو متصرّف!!
  • آیه تبلیغ‌
    • تحلیلی درباره آیه‌
      • توضیح
      • ۱ - ظهور فعل در ماضی‌
      • ۲ - بیان اهمیت شرط
      • ۳ - نوع خوف پیامبرصلی الله علیه وآله‌
      • ۴ - مقصود از «الناس»
      • ۵ - معنای عصمت‌
    • بررسی روایات‌
      • ۱ - روایت ابو نعیم اصفهانی‌
      • ۲ - روایت ابن عساکر
      • ۳ - روایت واحدی‌
      • ۴ - روایت حبری‌
    • شأن نزول آیه از دیدگاه اهل بیت‌علیهم السلام‌
    • راویان حدیث از صحابه‌
    • راویان حدیث از تابعین‌
    • راویان حدیث از علمای عامه‌
    • دیدگاه شیعه در آیه تبلیغ‌
    • بررسی شبهات‌
      • توضیح
      • ۱ - نزول آیه در مورد حراست پیامبرصلی الله علیه وآله در مدینه‌
      • ۲ - نزول آیه در مورد حراست در مکه‌
      • ۳ - نزول آیه در جنگ با بنی انمار!!
      • ۴ - نزول آیه درباره رجم و قصاص‌
      • ۵ - نزول آیه درباره مکر یهود!!
  • آیه اکمال‌
    • بررسی احادیث‌
      • توضیح
      • ۱ - روایت ابونعیم اصفهانی‌
      • ۲ - روایت خطیب بغدادی‌
      • ۳ - روایت ابن عساکر
      • ۴ - طریق دیگر از ابن عساکر
    • راویان نزول آیه در روز غدیر خم‌
    • آراء در شأن نزول آیه‌
      • اشاره
      • ۱ - اشاره به دوران عظمت اسلام‌
      • ۲ - نزول آیه در روز عرفه‌
      • ۳ - نزول آیه در روز غدیر خم‌
    • استعمالات واژه الیوم‌
    • طمع کافران‌
    • مقصود از اکمال دین‌
    • ویژگی‌های روز غدیر در آیه‌
    • کیفیت نزول آیه‌
  • آیه سأل سائل‌
    • آیه سأل سائل‌
    • اعتراف به نزول آیه در مورد قصه غدیر
      • اشاره
      • ۱ - ابو اسحاق ثعلبی‌
      • ۲ - ابو عبید هروی (م ۲۲۳)
      • ۳ - شیخ الاسلام حمّوئی‌
      • ۴ - حاکم حسکانی‌
    • راویان حدیث از اهل بیت‌علیهم السلام و اصحاب‌
    • راویان حدیث از عامه‌
    • دلالت حدیث‌
    • پاسخ به شبهات‌
      • توضیح
      • ۱ - سوره معارج مکّی است!!
      • ۲ - خداوند با وجود پیامبر عذاب نخواهد کرد!!
      • ۳ - اگر چنین بود باید معجزه می‌شد!!
      • ۴ - مسلمان عذاب دنیوی نمی‌شود!!
  • سرّ اعراض اکثر صحابه از نص غدیر
    • اشاره
    • عامل اول: وجود دو خط فکری در میان صحابه‌
      • توضیح‌
      • طرفداران طریق اجتهادی‌
    • عامل دوّم: حقد و کینه‌
    • عامل سوّم: امام علی‌علیه السلام مرد عدالت‌
    • عامل چهارم: دشمنی با بنی هاشم‌
  • عواقب انکار نصّ غدیر
    • اشاره
    • اعتراف اهل سنت به عواقب انکار نصّ‌
      • توضیح
      • ۱ - دکتر احمد محمود صبحی‌
      • ۲ - جاحظ
      • ۳ - ابن قتیبه‌
      • ۴ - مقریزی‌
      • ۵ - ابن حزم ظاهری‌
      • ۶ - ابوالثناء آلوسی‌
      • ۷ - دکتر طه حسین مصری‌
      • ۸ - مورّخ مشهور سید امیر علی هندی‌
      • ۹ - دکتر احمد امین مصری‌
      • ۱۰ - دکتر علی سامی نشار
      • ۱۱ - عباس محمود عقّاد
      • ۱۲ - دکتر محمود خالدی: استاد دانشگاه یرموک، اردن.
      • ۱۳ - مصطفی رافعی، دکترای حقوق در دانشگاه پاریس‌
      • ۱۴ - محمّد رشید رضا
  • برپایی جشن غدیر
    • اشاره
    • فتاوای وهابیون‌
    • برپایی جشن مظهر حبّ و بغض‌
    • وجوب محبّت‌
      • توضیح
      • ۱ - خداوند
      • ۲ - رسول خداصلی الله علیه وآله‌
      • ۳ - آل بیت پیامبرعلیهم السلام‌
    • عوامل لزوم حبّ آل رسول‌
    • برپایی مراسم از دیدگاه قرآن‌
      • اشاره
      • الف - مقام ابراهیم‌علیه السلام‌
      • ب - صفا و مروه‌
      • ج - قربانی‌
      • د - رمی جمرات‌
    • برپایی مراسم از دیدگاه احادیث‌
    • فواید برپایی مراسم‌
    • عید غدیر در اسلام‌
      • اشاره
      • ۱ - عدم اختصاص به شیعه‌
      • ۲ - مبدأ عید غدیر
    • پیام‌های غدیر
    • بررسی اشکالات وهابیون‌
      • توضیح
      • اشکال اول‌
      • اشکال دوم‌
      • اشکال سوم‌
      • اشکال چهارم‌
      • اشکال پنجم‌
      • اشکال ششم‌


پانویس

  1. مائده : 55