پرش به محتوا

صفحهٔ اصلی: تفاوت میان نسخه‌ها

از ویکی ضحی
بدون خلاصۀ ویرایش
جزبدون خلاصۀ ویرایش
برچسب: ویرایش مبدأ ۲۰۱۷
 
(۸۴۵ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۷ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
'''وَعَدَكُمُ ٱللَّهُ مَغَانِمَ كَثِيرَةࣰ تَأۡخُذُونَهَا فَعَجَّلَ لَكُمۡ هَٰذِهِۦ وَكَفَّ أَيۡدِيَ ٱلنَّاسِ عَنكُمۡ وَلِتَكُونَ ءَايَةࣰ لِّلۡمُؤۡمِنِينَ وَيَهۡدِيَكُمۡ صِرَٰطࣰا مُّسۡتَقِيمࣰا 20
  <div style="width:-webkit-fill-available;height:60px;margin:5px;display:flex;align-items:center;justify-content:center;font-family:'QuranTaha';font-size:1.5em;border-radius:8px;box-shadow:0 2px 5px rgba(0,0,0,0.1);background:linear-gradient(135deg, #ffffff, #00a693);">ویکی رسانه دانشنامه ای علمی و عمومی</div>
'''
</div>
<div style="border: 1px solid #ccc; padding: 10px;font-size: 0.9em; background-color: #f9f9f9; border-radius: 8px; line-height: 1.6;">
[[پرونده:کتابخانه_حوزه_علمیه.jpg|پیوند=رده:کتابخانه_حوزه_علمیه|چپ|بی‌قاب|266x266px]]
  در اینجا با مجموعه‌ای منظم و هدفمند از دروس حوزه علمیه روبه‌رو هستید؛ جایی که می‌توانید محتوای آموزشی را بر اساس نیاز و علاقه خود مرور و انتخاب کنید.<br><br>
  دسته‌بندی‌های متنوعی از جمله:<br>
  - بر اساس کتاب‌های رسمی حوزه<br>
  - بر اساس اساتید برجسته و صاحب‌نظر<br>
  - دوره‌های فشرده برای یادگیری سریع و مؤثر<br>
  همه‌ی این‌ها گردآوری شده‌اند تا مسیر مطالعه‌ی شما روشن، آسان و هدفمند باشد. با ما همراه شوید تا با یک کلیک وارد دنیایی از علم، بینش، و تعالی معنوی شوید 🌟


''تفسیر المیزان (ترجمه) طباطبایی، محمد حسین ، جلد 18 ، صفحه 427
</div>
''
<div style="display:flex;flex-wrap:wrap;justify-content:center;">
  <div style="width:110px;height:110px;margin:5px;display:flex;align-items:center;justify-content:center;font-size:16px;border-radius:8px;box-shadow:0 2px 5px rgba(0,0,0,0.1);background:linear-gradient(135deg,#fdfbfb,#ebedee);">[[:رده:دوره ها|دوره ها]]</div>
  <div style="width:110px;height:110px;margin:5px;display:flex;align-items:center;justify-content:center;font-size:16px;border-radius:8px;box-shadow:0 2px 5px rgba(0,0,0,0.1);background:linear-gradient(135deg,#e0c3fc,#8ec5fc);">[[:رده:کتابخانه حوزه علمیه|کتابخانه حوزه]]</div>
  <div style="width:110px;height:110px;margin:5px;display:flex;align-items:center;justify-content:center;font-size:16px;border-radius:8px;box-shadow:0 2px 5px rgba(0,0,0,0.1);background:linear-gradient(135deg,#f9f9f9,#dbe9ff);">[[:رده:موضوعات|موضوعات]]</div>
  <div style="width:110px;height:110px;margin:5px;display:flex;align-items:center;justify-content:center;font-size:16px;border-radius:8px;box-shadow:0 2px 5px rgba(0,0,0,0.1);background:linear-gradient(135deg,#fdfbfb,#ebedee);">[[:رده:پایه ها|پایه ها]]</div>
  <div style="width:110px;height:110px;margin:5px;display:flex;align-items:center;justify-content:center;font-size:16px;border-radius:8px;box-shadow:0 2px 5px rgba(0,0,0,0.1);background:linear-gradient(135deg,#e0c3fc,#8ec5fc);">[[:رده:اساتید|اساتید]]</div>
  <div style="width:110px;height:110px;margin:5px;display:flex;align-items:center;justify-content:center;font-size:16px;border-radius:8px;box-shadow:0 2px 5px rgba(0,0,0,0.1);background:linear-gradient(135deg,#f9f9f9,#dbe9ff);">[[:رده:مقالات|مقالات]]</div>
</div><div style="display:flex;flex-wrap:wrap;justify-content:center;">


" وَعَدَكُمُ اَللّٰهُ مَغٰانِمَ كَثِيرَةً تَأْخُذُونَهٰا فَعَجَّلَ لَكُمْ هٰذِهِ‌..." مراد از اين " مَغٰانِمَ كَثِيرَةً "  كه مؤمنين به زودى آنها را به دست مى‌آورند اعم از غنيمت‌هاى خيبر و غير خيبر است، كه بعد از مراجعت از حديبيه به دست آنان افتاد، در نتيجه جمله " فَعَجَّلَ لَكُمْ هٰذِهِ‌"  اشاره است به غنيمت‌هاى مذكور در آيه قبلى، يعنى غنيمت‌هاى خيبر، كه از شدت نزديكى به منزله غنيمت بدست آمده به حساب آورده. البته اين در صورتى است كه آيه شريفه با آيات سابق نازل شده باشد،
----
[[:رده:کتابخانه حضرت مهدی(عج)|کتابخانه حضرت مهدی (عج)]] * [[:رده:مقالات حضرت مهدی(عج)|مقالات]] * کلیپ و صوت ها * ادعیه و زیارات * بیشتر


و اما بنا بر احتمالى كه بعضى داده‌اند كه اين آيه بعد از فتح خيبر نازل شده، در آن صورت معناى كلمه "هذه" روشن است. چيزى كه هست معروف همين است كه سوره فتح تمامى‌اش بعد از حديبيه و قبل از رسيدن به مدينه نازل شده. بعضى از مفسرين گفته‌اند: كلمه "هذه" اشاره است به بيعت در حديبيه و در زير آن درخت. ليكن خواننده به نادرستى اين قول واقف است. [مقصود از ناس در جمله " وَ كَفَّ أَيْدِيَ اَلنّٰاسِ عَنْكُمْ "  ] " وَ كَفَّ أَيْدِيَ اَلنّٰاسِ عَنْكُمْ‌"  - بعضى گفته‌اند مراد از كلمه "ناس" دو قبيله اسد و غطفان است كه تصميم گرفتند بعد از مراجعت رسول خدا (ص) از خيبر به مدينه حمله نموده اموال و زن و بچه مسلمين را به غارت ببرند، و ليكن خداى تعالى وحشتى در دل آنان انداخت كه از اين كار بازشان داشت. بعضى ديگر گفته‌اند: مراد از "ناس" مالك بن عوف و عيينة بن حصين با بنى اسد و غطفان است كه در جنگ خيبر آمدند تا يهوديان را يارى دهند ولى خداى تعالى ترس را بر دلهايشان مسلط كرد و از نيمه راه برگشتند. بعضى ديگر گفته‌اند: مراد از "ناس" اهل مكه و افراد پيرامون مكه است كه دست به جنگ نزدند، و به صلح قناعت كردند. " وَ لِتَكُونَ آيَةً لِلْمُؤْمِنِينَ "  - اين جمله عطف است بر مطالبى كه در تقدير است،
'''شخصیت شناسی'''
----
علامه مجلسی * علامه حلی * میرزای شیرازی * آیت الله وحید خراسانی * آیت الله تبریزی


و تقدير كلام چنين است كه: خداى تعالى مسلمانان را به اين فتح و غنيمت‌هاى بسيار و ثوابهاى اخروى وعده داد، براى اينكه چنين و چنان شود، و براى اينكه تو آيتى باشى، يعنى علامت و نشانه‌اى باشى، تا آنان را به حق راهنمايى كنى، و بفهمانى كه پروردگارشان در وعده‌اى كه به پيغمبر خود مى‌دهد صادق، و در پيشگوييهايش راستگو است. [اخبارات غيبى و پيشگويى‌هايى كه در سوره فتح آمده است] اين سوره مشتمل بر يك عده پيشگويى و اخبار غيبى است كه همين‌ها هدايتى است براى مردم با تقوى، مثلا جلوتر از آنكه مساله حركت به سوى مكه پيش بيايد فرموده بود: " سَيَقُولُ لَكَ اَلْمُخَلَّفُونَ مِنَ اَلْأَعْرٰابِ شَغَلَتْنٰا..." ، و پيش از آنكه غنيمتى به دست آيد، فرموده بود: " سَيَقُولُ اَلْمُخَلَّفُونَ إِذَا اِنْطَلَقْتُمْ‌..." . و نيز فرموده بود: " قُلْ لِلْمُخَلَّفِينَ مِنَ اَلْأَعْرٰابِ‌ سَتُدْعَوْنَ‌..." . و همچنين در آيات مورد بحث از به دست آمدن فتح و غنيمت خبر داده بود، و در آيات بعد فرموده: " وَ أُخْرىٰ لَمْ تَقْدِرُوا عَلَيْهٰا..."  و باز بعد از آن مى‌فرمايد: " لَقَدْ صَدَقَ اَللّٰهُ‌ رَسُولَهُ اَلرُّؤْيٰا..."  . " وَ يَهْدِيَكُمْ صِرٰاطاً مُسْتَقِيماً "  - اين جمله عطف است بر جمله" تكون "يعنى همه اينها براى اين بود كه آيتى باشى براى مؤمنين، و براى اين بود كه شما را به سوى صراط مستقيم كه طريقى است رساننده به اعلاء كلمه حق و بسط دين، هدايت فرمايد. بعضى از مفسرين گفته‌اند: صراط مستقيم ثقه و اعتماد و توكل بر خدا است، در هر كارى كه مى‌كنيد. ولى معنايى كه ما كرديم با سياق موافق‌تر است.
 
 
<nowiki>-----</nowiki>
 
'''احکام'''
----
طبق رساله
 
---
 
[[:رده:کتابخانه|کتابخانه]] - [[:رده:موضوعات|موضوعات]] - [[:رده:اساتید|اساتید]] - [[:رده:پایه ها|پایه ها]] - [[:رده:دوره ها|دوره ها]] - [[:رده:مقالات|مقالات]]- [[:رده:مفاتیح الجنان|مفاتیح الجنان]]
 
<div style="
background-color: #329799;
  color: white;
  text-align: center;
  padding: 20px;
  margin: 20px auto;
  width: 95%;
  font-size: 0.8em;
  border-radius: 8px;
  box-shadow: 0 4px 8px rgba(0, 0, 0, 0.3);
  line-height: 1.6;
">
 
  * قسمتی از توقیع شیخ مفید
 
  <p>قال مولانا الامام المهدی (عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف): «وَلَوْ اَنَّ اشْیاعَنا ـ وَفَّقَهُمُ اللّهُ لِطاعَتِهِ ـ عَلَی اجْتِماع مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیْهِمْ لَما تَاَخَّرَ عَنْهُمُ الْیُمْنَ بِلِقائِنا، وَلَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعادَةُ بِمُشاهَدَتِنا عَلی حَقِّ الْمَعْرِفَةِ وَصِدْقِها مِنْهُمْ بِنا، فَما یَحْبِسُنا عَنْهُمْ اِلاّ ما یَتَّصِلُ بِنا مِمّا نَکْرَهُهُ وَلا نُؤْثِرُهُ مِنْهُمْ؛</p>
 
  <p>اگر شیعیان ما (که خداوند توفیق طاعتشان دهد) در راه ایفای پیمانی که بر دوش دارند، هم‌دل می‌شدند، میمنت ملاقات ما از ایشان به تاخیر نمی‌افتاد، و سعادت دیدار ما زودتر نصیب آنان می‌گشت، دیداری بر مبنای شناختی راستین و صداقتی از آنان نسبت به ما؛ علّت مخفی شدن ما از آنان چیزی نیست جز آن چه از کردار آنان به ما می‌رسد و ما توقع انجام این کارها را از آنان نداریم.»</p>
</div>
----
درگاه ها : [[درگاه:قرآن کریم|قرآن کریم]] -
----

نسخهٔ کنونی تا ‏۶ اوت ۲۰۲۵، ساعت ۱۹:۰۵

ویکی رسانه دانشنامه ای علمی و عمومی
 در اینجا با مجموعه‌ای منظم و هدفمند از دروس حوزه علمیه روبه‌رو هستید؛ جایی که می‌توانید محتوای آموزشی را بر اساس نیاز و علاقه خود مرور و انتخاب کنید.

دسته‌بندی‌های متنوعی از جمله:
- بر اساس کتاب‌های رسمی حوزه
- بر اساس اساتید برجسته و صاحب‌نظر
- دوره‌های فشرده برای یادگیری سریع و مؤثر
همه‌ی این‌ها گردآوری شده‌اند تا مسیر مطالعه‌ی شما روشن، آسان و هدفمند باشد. با ما همراه شوید تا با یک کلیک وارد دنیایی از علم، بینش، و تعالی معنوی شوید 🌟

کتابخانه حضرت مهدی (عج) * مقالات * کلیپ و صوت ها * ادعیه و زیارات * بیشتر

شخصیت شناسی


علامه مجلسی * علامه حلی * میرزای شیرازی * آیت الله وحید خراسانی * آیت الله تبریزی


-----

احکام


طبق رساله

---

کتابخانه - موضوعات - اساتید - پایه ها - دوره ها - مقالات- مفاتیح الجنان

 * قسمتی از توقیع شیخ مفید
 

قال مولانا الامام المهدی (عجّل‌الله‌فرجه‌الشریف): «وَلَوْ اَنَّ اشْیاعَنا ـ وَفَّقَهُمُ اللّهُ لِطاعَتِهِ ـ عَلَی اجْتِماع مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیْهِمْ لَما تَاَخَّرَ عَنْهُمُ الْیُمْنَ بِلِقائِنا، وَلَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعادَةُ بِمُشاهَدَتِنا عَلی حَقِّ الْمَعْرِفَةِ وَصِدْقِها مِنْهُمْ بِنا، فَما یَحْبِسُنا عَنْهُمْ اِلاّ ما یَتَّصِلُ بِنا مِمّا نَکْرَهُهُ وَلا نُؤْثِرُهُ مِنْهُمْ؛

اگر شیعیان ما (که خداوند توفیق طاعتشان دهد) در راه ایفای پیمانی که بر دوش دارند، هم‌دل می‌شدند، میمنت ملاقات ما از ایشان به تاخیر نمی‌افتاد، و سعادت دیدار ما زودتر نصیب آنان می‌گشت، دیداری بر مبنای شناختی راستین و صداقتی از آنان نسبت به ما؛ علّت مخفی شدن ما از آنان چیزی نیست جز آن چه از کردار آنان به ما می‌رسد و ما توقع انجام این کارها را از آنان نداریم.»


درگاه ها : قرآن کریم -